KOMUNIKAČNÉ ŠKOLENIA PRE LEKÁROV A SESTRY
Komunikačné školenia pre lekárov, sestry a ostatný zdravotnícky personál sa stávajú nevyhnutnou súčasťou dlhodobého profesionálneho vzdelávania.
Mimoriadne ťažká práca všetkých zdravotníkov môže byť o niečo ľahšia práve vďaka profesionálnej komunikácii. Konflikty, emocionálne vypäté situácie, oznamovanie zlých správ, zvládanie nátlaku od pacientov a mnohé iné komunikačné situácie pomáhajú zvládnuť o niečo efektívnejšie a konštruktívnejšie práve komunikačné školenia pre lekárov.
Novinka v online vzdelávaní
pre zdravotnícky personál a medikov!
Epidémia COVID-19 spôsobila, že sa vyše roka nekonali kongresy, školenia, workshopy, dokonca ani bežné vzdelávanie v školách a na univerzitách. Vzdelávanie sa začalo robiť online.
Prirodzenosť človeka je učiť sa v skupinách, diskutovať a preberať spoločné záujmy a kazuistiky. Avšak aj online vzdelávanie má svoje výhody. Môžeme sa z hocakého miesta na svete v akomkoľvek čase pripojiť do kúpeného kurzu a absolvovať ho.
Toto umožňuje aj nový video portál lekarom.online.
Každý kurz má od 50-70 minút, skladá sa s viacerých lekcií.
Profesionálna komunikácia nie je iba módny trend
Je to nevyhnutnosť pre dobré zvládnutie procesu práce s pacientom a príbuznými od prvého stretnutia až po vyliečenie pacienta, či prechod na paliatívnu liečbu. Komunikácia lekára s pacientom ovplyvňuje nielen ako sa pacient dobre cíti, ale má vplyv aj na jeho spoluprácu a dokonca pozitívne ovplyvňuje uzdravovací proces, či subjektívne prežívanie bolesti.
Zbytočne sú lekár alebo sestra skvelí odborníci na medicínu, či ošetrovateľstvo, ak sa to v komunikácii s pacientom neprejaví. Zbytočne sú obetaví a starostliví, ak to pacient v interakcii s nimi nepocíti. Prejavy rešpektu a láskavosti nie s niečím navyše, ale nevyhnutná a prirodzená súčasť starostlivosti.
Sme sociálne bytosti. Sme tisíce rokov evolúciou nastavovaní na sociálne správanie a sociálnu citlivosť. Ak sa ignoruje tento fakt, tak ignorujeme to, na čo pacienti a príbuzní reagujú najcitlivejšie – na ľudský prístup.
Výskumy ukazujú, že z kvalitného ľudského kontaktu profitujú nielen pacienti a príbuzní, ale aj všetok zdravotnícky personál – zvyšuje sa pozitívne prežívanie v práci, zmysluplnosť a spokojnosť z práce.
Komunikačné školenia lekárom a sestrám pomáhajú
- Počet podaní na Úrad na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) rastie.
Za posledných 13 rokov existencie úradu je počet podaní od 1.300-2.500 ročne.
2018 2493 podaní – 40% neopodstatnených
2017 2449 podaní – 36% neopodstatnených
2016 2160 podaní – 32% neopodstatnených
Vyše 50% podaní sa týka nespokojnosti s postupom pri liečbe a cca 25% úmrtia v súvislosti s poskytovanou zdravotnou a ošetrovateľskou starostlivosťou.
Uznaných za opodstatnené bolo priemerne 20% (v roku 2015 iba 6%).
Za 13 rokov bolo udelených pokút v priemerne okolo 100.000 euro/ročne (od 90-130 tisíc ročne).
Skoro 2,5 milióna euro celkovo. - Zvyšuje sa nielen počet podaní, ale aj počet priamych vyhrážok sťažnosťami aj reálnych sťažností pacientov a príbuzných v nemocniciach, ambulanciách, na verejnosti aj v médiách. (podľa skúseností lekárov a sestier z celého Slovenska)
Vyhrážanie sa je jednou zo stresujúcich komunikačných situácií, ktorým zdravotníci čelia. - Nároky pacientov a príbuzných na úroveň zdravotnej starostlivosti rastú, podobne aj ich právne a občianske vedomie.
Zvyšuje sa informovanosť pacientov avšak je často skreslená internetovými neodbornými zdrojmi. - Správanie pacientov a najmä príbuzných je viac asertívne až agresívne voči medicínskemu personálu v porovnaní s minulosťou.
Nie je to nevyhnutne negatívny jav (najmä korektná asertivita), ale personál často nie je pripravený konštruktívne reagovať na priamejší nátlak. - Rastie únava zo stresu a preťaženia zdravotného personálu a zrýchľuje a prehlbuje sa vyhorenie lekárov a sestier. Efektívna komunikácia dokáže znížiť množstvo konfliktov aj znížiť ich intenzitu.
- Zvyšujú sa nároky zamestnávateľov na zdravotníkov, posilňuje sa na pacienta (klienta) orientovaný prístup.
Pacienti síce sú medicínski laici, ale sú odborníci na vzťahy
Na základe dobrých alebo zlých dojmov z rozhovorov si pacienti a ich príbuzní utvárajú aj názory na zdravotnú starostlivosť, odbornosť či dobrú vôľu personálu postarať sa kvalitne o pacientov.
A nanešťastie aj najlepšia odborná starostlivosť nie je tak niekedy vnímaná kvôli komunikácii s pacientmi.
Komunikácia lekárov, sestier, ostatného zdravotného personálu aj manažmentu nemocnice má zásadný vplyv na predchádzajúcich 6 bodov. Nedostatok komunikačných zručností sťažuje už aj tak dosť náročnú prácu zdravotníkov.
Komunikačné školenia pre lekárov a sestry
Komunikačné školenia sú prakticky orientované. Pracuje sa s reálnymi kazuistikami. Spája sa teória a vedecky overené poznatky s praktickými postupmi a zručnosťami pre každodennú prax. Využívame vyše 10 rokov práce so stovkami lekárov a sestier z rôznych oddelení, nemocníc aj ambulancií. Využívame vyše 20 rokov lektorskej, trénerskej a facilitačnej skúsenosti s tisíckami profesionálov v iných oblastiach, kde na komunikácii mimoriadne záleží.
Profesionálna a ľudská komunikácia lekárov a sestier:
- zníži počet podaní na ÚDZS – aj preto ich je dnes toľko neopodstatnených,
- zníži počet a intenzitu vyhrážok a sťažností – sú obvykle dôsledkom nedostatočnej alebo nevhodnej komunikácie, nekonštruktívne riešených napätí a konfliktov personálu s príbuznými,
- pomáha konštruktívnejšie zvládať asertivitu a agresivitu pacientov a príbuzných,
- znižuje stres z komunikácie, a dodáva väčší zmysel z dobre vykonanej práce, šetrí čas strávený spormi, prináša viac pozitívnych vzťahov a tak spomaľuje vyhorenie zdravotného personálu,
- prináša do oddelení nemocníc a ambulancií ozajstný na pacienta orientovaný prístup.
Komunikačné zručnosti prinášajú lekárom a sestrám rovnako veľa profitu ako pacientom a príbuzným.
Školenia vedie skúsený psychológ Aleš Bednařík, autor knihy Budem k vám úprimný, ktorá je komunikačným manuálom už pre stovky lekárov na Slovensku. Slovenská, papierová verzia je vypredaná, ale knihu si v slovenčine môžete kúpiť v elektronickej podobe.
Kniha však vyšla v roku 2020 v českom preklade v medicínskej edícii vydavateľstva GRADA. Kúpiť si ju môžete v papierovej podobe tu.